Take chances, make mistakes. That's how you grow. Pain nourishes your courage. You have to fail in order to practice being brave !
Saturday, April 13, 2013
Irresistable
Semalam singgah di kedai buku mencari tali name tag baru, tiba-tiba nampak buku ini. Memang tak boleh tolak, harus memiliki. A masterpiece from Dr Zaharuddin. My meals for this weekend.
Friday, April 12, 2013
Cheesecake
Rasanya tak pernah lagi aku buat sendiri cheese cake ni. Hanya lihat kawan-kawan buat. Bukannya favourite pun. Dulu mak kerap juga beli dari bakery di tempat kerjanya.
Khamis lepas staff ward buat makan-makan sikit. Lama aku fikir, nak bawa apa ya? Rumah ada dapur tapi tiada tong gas. Microwave dan oven pun tiada. Takkan nak beli saja? Lagipun aku oncall, tak dapat nak beli sesuatu yang fresh. Terfikir nak buat dessert. Cheesecake yang tak perlu bake, hanya masuk peti ais. Cari resipi di internet. Nampak macam mudah.
Balik kerja Rabu tu terus singgah Jusco. Semua bahan ada. Senang. Malam tu buat setengah jam dah siap, walaupun menggunakan peralatan limited. Esok pagi rasa...okay, acceptable. Bawa ke tempat kerja, dapat sambutan baik. Alhamdulillah.
Siap dapat tempahan lagi, ada yang nak beli. Hmmm...macam tak confident ja nak buat. Bukan pandai pun. Itu percubaan pertama. Tapi memang aku minat nak belajar buat kek, bread and pastry ni. Pernah ada impian nak buka kedai pastry. Hari ni pun mereka minta lagi. Okay, insyaAllah next Monday aku bawa.
Khamis lepas staff ward buat makan-makan sikit. Lama aku fikir, nak bawa apa ya? Rumah ada dapur tapi tiada tong gas. Microwave dan oven pun tiada. Takkan nak beli saja? Lagipun aku oncall, tak dapat nak beli sesuatu yang fresh. Terfikir nak buat dessert. Cheesecake yang tak perlu bake, hanya masuk peti ais. Cari resipi di internet. Nampak macam mudah.
Balik kerja Rabu tu terus singgah Jusco. Semua bahan ada. Senang. Malam tu buat setengah jam dah siap, walaupun menggunakan peralatan limited. Esok pagi rasa...okay, acceptable. Bawa ke tempat kerja, dapat sambutan baik. Alhamdulillah.
Siap dapat tempahan lagi, ada yang nak beli. Hmmm...macam tak confident ja nak buat. Bukan pandai pun. Itu percubaan pertama. Tapi memang aku minat nak belajar buat kek, bread and pastry ni. Pernah ada impian nak buka kedai pastry. Hari ni pun mereka minta lagi. Okay, insyaAllah next Monday aku bawa.
Petualang
Masih terbayang-bayang video solat hajat perdana di Kelantan sempena PRU 12 lima tahun lalu. Menitis air mata seorang ulama agung seperti Tuan Guru Nik Aziz saat memohon doa agar Allah berikan kemenangan kepada Islam. Doa seorang ulama, bukan doa yang calang-calang. Ditambah lagi ia diaminkan oleh ribuan jemaah yang hadir. Sebagai seorang Muslim, aku sendiri merasa gerun melihat situasi itu. Namun masih ada petualang yang sedikit pun tidak menghiraukannya.
Tahukah anda bahawa doa adalah senjata mukmin?
Saat hampir PRU 13 ini, pelbagai fitnah seks tersebar luas. Tiada modal lainkah? Petualang ini tahu bahawa rakyat Malaysia begitu sensitif soal seks inj. Mana mungkin pemimpin yang ada salah laku seks diangkat sebagai pemimpin? Namun petualang ini lupa bahawa rakyat Malaysia kini lebih bijak menilai. Mereka kini sudah lali dengan tohmahan itu dan mereka sedar bahawa isu ini sudah basi.
Malaysia dikejutkan oleh pemecatan Anwar Ibrahim pada 1998, saat sukan Komanwel masih terasa kehangatannya. Beliau dikaitkan dengan rasuah dan kesalahan meliwat. Asas kepada isu ini aku kurang pasti. Tiada angin tiada ribut tiba-tiba Tun M mencari pasal dengan orang kanannya sendiri. Tilam diusung ke hulu ke hilir semasa tempoh perbicaraan. Keputusannya? Anwar tak bersalah pun atas tuduhan liwat itu. Kes tutup.
Tiba-tiba bila Anwar sahkan akan bertanding semula selepas beberapa tahun, timbul isu liwat yang baru. Kali ini melibatkan seorang pemuda sihat dan gagah. Sanggup dia biarkan dirinya diliwat oleh seorang tua yang punyai kecederaan belakang? Tak bolehkah dia melawan? Sebiji penumbuk sudah cukup untuk menumbangkan orang tua itu. Sungguhpun dia bersumpah, aku sangat meragui kenyataannya. Tambahan lagi dia pernah berhubungan dengan Najib Razak. Baru- baru ini, bapanya sendiri menafikan tuduhan itu. Bapa mana yang sanggup memalukan anak sendiri kan? Bapa mana juga sanggup bersekongkol dengan anak dalam soal dosa besar ini? Jawablah di akhirat nanti. Boleh pula pemuda ni kata ayahnya dibayar untuk berbuat demikian. Habis tu, dia sendiri buat kerja percuma kah? Aku tak tahulah perempuan mana sanggup kahwin dengan lelaki sepertinya.
Isu video seks lagi. Nurul Izzah pula di superimposekan. Nampak sangat petualang ni desperate. Kes ni senyap saja lepas berjaya dibuktikan bahawa video itu palsu. Lepas tu ada pula petualang tak kenal dosa yang sanggup fitnah TG Nik Aziz. Sungguhpun isu ni tak pergi jauh, cukup untuk mengguris hati ulama ini. Beraninya mereka memfitnah ulama! Nantikan balasannya, jika tidak di dunia, di akhirat nanti! Sekarang timbul isu video seks Dato Mustafa Ali pula. Sengaja nak cari pasal petualang ni.
Tapi video seks Chua Soi Lek tu original, sebab dia sendiri mengaku, tak payah nak usung tilam ke mahkamah pun. Dan dia masih diangkat menjadi pemimpin MCA? Orang sebegini masih diterima jadi pemimpin? Euwww!
Kepada petualang-petualang di luar sana, banyak-banyak istighfar. Apa yang anda buat pada orang lain akan kena pada diri anda juga. Bayangkan jika muka anda atau muka ahli keluarga anda yang keluar dalam video itu, suka kah? Cukup -cukuplah menabur fitnah, takut nanti aib anda yang kecil pun Allah tak mahu lindungkan dah.
Marilah kita beramai-ramai solat hajat dan berdoa agar Allah lindungi kita dan para pemimpin kita daripada fitnah inj, dan minta agar Allah berikan balasan kepada petualang ini dengan sekejam kejam balasan. Amin.
Tahukah anda bahawa doa adalah senjata mukmin?
Saat hampir PRU 13 ini, pelbagai fitnah seks tersebar luas. Tiada modal lainkah? Petualang ini tahu bahawa rakyat Malaysia begitu sensitif soal seks inj. Mana mungkin pemimpin yang ada salah laku seks diangkat sebagai pemimpin? Namun petualang ini lupa bahawa rakyat Malaysia kini lebih bijak menilai. Mereka kini sudah lali dengan tohmahan itu dan mereka sedar bahawa isu ini sudah basi.
Malaysia dikejutkan oleh pemecatan Anwar Ibrahim pada 1998, saat sukan Komanwel masih terasa kehangatannya. Beliau dikaitkan dengan rasuah dan kesalahan meliwat. Asas kepada isu ini aku kurang pasti. Tiada angin tiada ribut tiba-tiba Tun M mencari pasal dengan orang kanannya sendiri. Tilam diusung ke hulu ke hilir semasa tempoh perbicaraan. Keputusannya? Anwar tak bersalah pun atas tuduhan liwat itu. Kes tutup.
Tiba-tiba bila Anwar sahkan akan bertanding semula selepas beberapa tahun, timbul isu liwat yang baru. Kali ini melibatkan seorang pemuda sihat dan gagah. Sanggup dia biarkan dirinya diliwat oleh seorang tua yang punyai kecederaan belakang? Tak bolehkah dia melawan? Sebiji penumbuk sudah cukup untuk menumbangkan orang tua itu. Sungguhpun dia bersumpah, aku sangat meragui kenyataannya. Tambahan lagi dia pernah berhubungan dengan Najib Razak. Baru- baru ini, bapanya sendiri menafikan tuduhan itu. Bapa mana yang sanggup memalukan anak sendiri kan? Bapa mana juga sanggup bersekongkol dengan anak dalam soal dosa besar ini? Jawablah di akhirat nanti. Boleh pula pemuda ni kata ayahnya dibayar untuk berbuat demikian. Habis tu, dia sendiri buat kerja percuma kah? Aku tak tahulah perempuan mana sanggup kahwin dengan lelaki sepertinya.
Isu video seks lagi. Nurul Izzah pula di superimposekan. Nampak sangat petualang ni desperate. Kes ni senyap saja lepas berjaya dibuktikan bahawa video itu palsu. Lepas tu ada pula petualang tak kenal dosa yang sanggup fitnah TG Nik Aziz. Sungguhpun isu ni tak pergi jauh, cukup untuk mengguris hati ulama ini. Beraninya mereka memfitnah ulama! Nantikan balasannya, jika tidak di dunia, di akhirat nanti! Sekarang timbul isu video seks Dato Mustafa Ali pula. Sengaja nak cari pasal petualang ni.
Tapi video seks Chua Soi Lek tu original, sebab dia sendiri mengaku, tak payah nak usung tilam ke mahkamah pun. Dan dia masih diangkat menjadi pemimpin MCA? Orang sebegini masih diterima jadi pemimpin? Euwww!
Kepada petualang-petualang di luar sana, banyak-banyak istighfar. Apa yang anda buat pada orang lain akan kena pada diri anda juga. Bayangkan jika muka anda atau muka ahli keluarga anda yang keluar dalam video itu, suka kah? Cukup -cukuplah menabur fitnah, takut nanti aib anda yang kecil pun Allah tak mahu lindungkan dah.
Marilah kita beramai-ramai solat hajat dan berdoa agar Allah lindungi kita dan para pemimpin kita daripada fitnah inj, dan minta agar Allah berikan balasan kepada petualang ini dengan sekejam kejam balasan. Amin.
Thursday, April 11, 2013
Dalam Proses
Dicatatkan peristiwa ini supaya menjadi ingatan dan bukti.
Setelah cubaan call dari pukul 2.15 pm 11 april 2013, akhirnya panggilan dijawab pada pukul 2.50pm via office number 0326132181. Phone lagi satu tak dijawab : 0192707794. Pegawai ialah Puan Zaiton. Permohonanku yang dihantar pada 21 Feb 2013 via pos laju telah diterima oleh pejabat pada 26 Feb. Masih dalam proses permohonan. Dikehendaki menghubungi semula dalam tempoh 6 bulan jika masih tiada jawapan. Bayaran perlu diteruskan, expect bayar RM250 sebulan ( tapi dalam surat 6000 sebulan?). Pegawai sahkan bahawa itu hanya perkiraan automatik komputer. Selepas pengiraan, mereka akan menolak semula jumlah yang telah dibayar. Segala urusan melalui surat menyurat ke alamat rumah sekarang.
Alhamdulillah. Semoga permohonan ini diluluskan.
Tapi yang 6000 sebulan tu memang tak boleh blah.
Setelah cubaan call dari pukul 2.15 pm 11 april 2013, akhirnya panggilan dijawab pada pukul 2.50pm via office number 0326132181. Phone lagi satu tak dijawab : 0192707794. Pegawai ialah Puan Zaiton. Permohonanku yang dihantar pada 21 Feb 2013 via pos laju telah diterima oleh pejabat pada 26 Feb. Masih dalam proses permohonan. Dikehendaki menghubungi semula dalam tempoh 6 bulan jika masih tiada jawapan. Bayaran perlu diteruskan, expect bayar RM250 sebulan ( tapi dalam surat 6000 sebulan?). Pegawai sahkan bahawa itu hanya perkiraan automatik komputer. Selepas pengiraan, mereka akan menolak semula jumlah yang telah dibayar. Segala urusan melalui surat menyurat ke alamat rumah sekarang.
Alhamdulillah. Semoga permohonan ini diluluskan.
Tapi yang 6000 sebulan tu memang tak boleh blah.
Wednesday, April 10, 2013
Subscribe to:
Posts (Atom)