Monday, March 08, 2010

NEVER GIVE UP

Berakhir sudah pengembaraan empat minggu di Mallow. Daripada sebuah bandar yang asing, bertukar menjadi satu tempat kebiasaan. Banyak sangat tugasan yang memerlukan kepada travel. Namun, yang paling torture adalah attachment dengan physiotherapist. Setelah kami sekumpulan menunjukkan rebel kami minggu sebelumnya, minggu itu kami kembali menjadi baik :) .Aku decide untuk menapak saja ke MGH, lagipun aku tahu arah ke sana. Perjalanan itu memakan masa exactly satu jam dari Cork Road Clinic ke MGH ! Bagai nak tercabut jugalah kaki ni. Hampir dua jam bersama physiotherapist, aku menapak ke town centre. Petang itu ada GP sit-in di Red House, maka tak bijaklah untuk kembali ke Cork Road Clinic. Sempat mengunyah cereal bar yang diperoleh dari the best Centra in Ireland itu. GP sit-in dengan Reg, memang best bila tengok dia pun blur, tak pasti apa problem patient tu :P

Pengalaman yang traumatized sikit ialah ketika lawatan ke psychogeriatric unit di Mount Alvernia. Aku interviewed 3 patients, dua daripadanya cuma duduk sekejap lepas tu dah nak beredar. Takut dengan aku agakanya. Yang ketiga tu nak stay lama, tapi aku yang minta dia beredar sebab....
Beberapa hari jugalah aku terbayang-bayang interview tu macam orang traumatized!

Hari Jumaat yang lalu, mak sudah bekerja semula setelah 3 bulan bercuti. Semoga semuanya akan okay dan mak akan enjoy bekerja semula, taklah bosan duduk di rumah saja. Ayah pula kena kembali ke masa sebelum ni, dalam jadual kena include bila nak pergi hantar dan ambil mak dari tempat kerja dan kena ingatkan mak untuk iron baju siap-siap...

Bahang final exams sudah makin terasa. Setiap kali jumpa orang pun akan ditanya, bila exams? Debaran memang kencang, tapi panic attack belum menyerang. Mujurlah aku hanya berada di Cork untuk rotation terakhir ini, semoga tak stress sangat...

Dahulu ketika hampir menduduki percubaan SPM, ada orang tanya, bagaimana dengan persediaan exams? Baca Yasin selalu tak? Aku kaget. Masa tu aku sedang bercuti seminggu, maka sudah seminggulah tak baca Yasin langsung. Jika di asrama, mesti baca at least seminggu sekali. Aku rasa insaf serta-merta, rasa bersalah sebab mengabaikan ayat-ayat Allah. Sekarang, orang itu sudah lama menyepi, bukan sahaja tidak lagi berpesan untuk baca Yasin, bertanya khabar pun tidak lagi. Cepat benar manusia berubah. Masa berbelas tahun membesar bersama dilupakan begitu sahaja, seolah-olah tiada nilainya. Warkah telah dicoretkan, tidak berbalas. Bicara sudah dilontarkan, tidak berhasil. Tatkala sebuah sajak baru dipenakan, dia kembali mewajahkan diri. Lalu sajak itu disimpan rapi dengan harapan dapat dibuang terus pada masa hadapan. Mungkinkah ia perlu disajakkan kembali?

Okay, study.

Whatever mountains stand in your path,
Whatever obstacles block your way,
Whatever difficulties immobilize you,
The prayer full of faith can remove it.

Pray, pray, pray.
Study, study, study, don't give up.
You have been through it before,
if He wants you to go through it again,
you certainly can !!!!

Don't give up, never give up.



No comments:

Post a Comment