Wednesday, July 28, 2010

Bicara si Anak

Dia berbicara dengan Kak Nora yang baru dikenalinya tetapi mudah benar mesranya. Nasib mereka serupa. Punyai adik-beradik lelaki yang kurang bertanggungjawab terhadap keluarga. Mereka pula berperanan sebagai anak perempuan bongsu.


" Duit boleh dicari, ibubapa kalau dah pergi, takkan dapat kembali.."
Itulah respons pantas Kak Nora apabila dia mengutarakan kekeliruannya, sama ada harus berusaha mengumpul wang di negara orang ataupun pulang tanpa poket tebal ke sisi ibu bapa.


Lantas dia bertekad. Benar sungguh kenyataan Kak Nora itu. Usah pentingkan diri sendiri. Bukankah Allah menyuruh hambaNya berbuat baik kepada ibu bapa?


Dewasa ini berapa ramai anak-anak yang dibesarkan cukup makan pakai, pendidikan dan kasih sayang, telah mengabaikan orang tua mereka lantaran perubahan tatkala memasuki alam perkahwinan. Alam yang serba indah, bercinta dengan kekasih sehidup semati dan bertemu dengan ibu, bapa, kakak, abang dan adik yang baru. Perbandingan mula berlaku. Mereka baik, mereka buruk. Lalu lengkaplah episod baru si Tanggang moden, kempunan mencium bau syurga.


Malang pula nasib si anak yang didera sepenuh hati, bagaikan boneka tidak bernyawa. Jika terselamat, mereka membesar sebagai seorang insan yang penuh duka, sengsara dengan seribu satu parut di jiwa. Ada yang cemerlang, hidup sebagai insan gemilang. Ada juga yang hidup di sebalik bayang-bayang hitam, mencari mangsa untuk mewarisi sejarah silam itu. Kasihan, rantaian mangsa terus bercambah.


Takut menjadi anak derhaka.
Takut menjadi lupa daratan.
Biar papa kedana asalkan tidak lupa asal usul diri.
Biar membujang hingga ke tua asalkan kasihnya pada orang tua tidak luput.


Malam yang melankolia.

No comments:

Post a Comment