Wednesday, February 17, 2010

Mencari Mood


Do I look happy?
No
Do I look sad?
No
The fastest and efficient internet browser:
Google chrome
The slowest and irritating internet browser:
Internet explorer
The most beautiful colour on earth:
Green
The not that beautiful colour:
Pink
The best electronic brand:
Samsung
The cutest bear ever:
Yaasin
The best medical book in hand:
Oxford handbook of clinical medicine
The most enjoyable rotation in final year:
Medicine
The most attractive baby known to me:
Uwais Hasbullah
The most enjoyable place:
By the seaside
The most pleasant sound:
Azan
The most likeable odour:
Recently cut grass
Mencari mood untuk mula belajar..Dah dua hari berlalu dalam minggu ini. Hari Isnin ada lawatan ke Late Night Pharmacy – mereka memang expecting student to come in, siap sediakan handouts lagi, kebetulan wife manager to kerja di pharmacy in MGH, so dia ada extra information. Pharmacy lain nampaknya tak sediakan handouts pun. Dah dapat general idea about the medical scheme in Ireland and all those orientation in the pharmacy setting.Isnin tu juga ada nurse tutorial – it was great! Bila nurse yang bagi tutorial, tiada pressure langsung. Blood pressure, peak flow meter, ECG and glucometer.
Petang tadi pula pergi attach dengan community podiatrist.Menarik juga tengok dia potong kuku jari kaki dan bila dia kikis corn and callus, aku pun rasa geram, macam nak kikis juga. Negara ini kekurangan podiatrist, cuma ada 2 community podiatrist in south Cork, sedangkan diabetic management is highly demanded.
Rutin kami waktu tengah hari ialah menapak ke Supervalu  dan menu lunch aku sama saja, salesgirl tu pun dah tahu aku nak apa sebelum sempat buka mulut untuk order. Kami juga ambil kesempatan untuk cuba apa sahaja free sample [of course yang halal saja] seperti crackers with cheese, passion fruit, cakes and oranges. Kemudian makan lunch kat loteng klinik tu sambil bincang-bincang. Sekarang ni mereka sibuk nak uruskan class trip May nanti, Malaysia pun masuk dalam list, siap nak tumpang rumah aku lagi. Apalah yang best sangat Malaysia ni?
Kat Malaysia arus kehidupan terlalu mencabar dengan fitnah dan ujian. Macam-macam yang berlaku, baik dalam politik, agama mahupun kehidupan social. Kes buang bayi makin menjadi-jadi, obviously bila kecoh isu social, kita tengok balik apa pula isu lain yang ada…maka akan nampaklah seakan-akan ada pihak yang nak cover isu tertentu dengan menimbulkan isu sensitive seperti buang bayi.
Orang Malaysia – yang Islam terutamanya, tahu bahawa berzina itu haram, tapi buat juga sebab ikut nafsu, tetapi tiada perlindungan [contraceptive] maka lahirlah anak luar nikah. Orang Malaysia masih buta contraception lagi, dah la buta dosa juga…Orang sini pula dah tak ikut ajaran agama..of course Christian pun mengharamkan zina juga, tapi mereka berzina juga tetapi mereka lebih celik contraception, maka kuranglah kes kelahiran bayi-bayi luar nikah. Bila buat GP sit-in, selalu akan jumpa patients yang datang untuk ambil/stop contraception – implanon, mirena coil, depot provera, ocp…
kepadaNya kuberserah
mungkin tak daya kutawannya semula
ku tak bisa juarai
jiwa yang ku tak punya
hanya Kau yang memiliki
leraikah impian indah
Tiadakah ruang buatku
Biar Dia kembalikannya
Saat tiba masanya
Focus pada exam, biar Dia saja yang menyedarkannya….


No comments:

Post a Comment